Primærrom: 127 kvm, Bruksareal: 175 kvm, BRA-i: 175 kvm , TBA: 34 kvm
Boligens totale areal er ? 175 kvm kvm.
BRA-i: 175 kvm
BRA-e:
BRA-b:
Kjeller:
BRA-i: 85 m²
BRA-e: 0 m²
BRA-b: 0 m²
BRA-i inneholder: Gang, trapperom, toalettrom, soverom, tre bodrom og garasje.
Soverom i kjeller tilfredsstiller ikke krav til rom for varig opphold.
Første etasje:
BRA-i: 90 m²
BRA-e: 0 m²
BRA-b: 0 m²
TBA: 34 m²
BRA-i inneholder: Entré, gang, bad, kjøkken, stue, to soverom og bod.
BRA-i: Internt bruksareal. BRA-e: Eksternt bruksareal. Dersom dette arealet befinner seg i sameie,
borettslag, aksjesalg e.l. vil normalt sett disse arealene ikke være eid av boligen, de er kun disponert på
salgstidspunktet. Arealet kan f. eks. omrokeres av styret i ettertid. BRA-b: Innglasset balkong. GUA:
Gulvareal. ALH: Areal med lav himlingshøyde.
Se vedlagte tilstandsrapport for nærmere beskrivelse av arealene. Arealene er oppmålt av
bygningssakkyndig og ikke kontrollert/oppmålt av eiendomsmegler. Arealene er oppgitt iht NS 3940 Areal-
og volumberegninger av bygninger.
Kommentar:
Arealer er oppmålt med lasermåler. Arealmålinger er basert på Norsk standard 3940:2023 Areal- og
volum-beregninger av bygninger. Arealet gjelder for tidspunktet da bygningen ble målt.
Målt takhøyde 1. etasje: Varierende, men målt 244 cm.
Målt takhøyde kjeller: Varierende, men målt 180-203cm.
Deler av kjeller er ikke medtatt som målbare arealer pga. lav takhøyde. Trapperom og gang i kjeller er
medtatt som P-rom fordi rommene er bindeledd mellom andre P-rom. Rommene fremstår som
bodarealer.
Lovlighet:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse.
Kommentar:
Opprinnelig bod i kjeller er endret til soverom. Dette er ikke omsøkt i kommunen og er et avvik fra de
godkjente tegningene. Bruksendring fra tilleggsdel (eks bod, disp.rom) til hoveddel (eks bad, soverom,
stue etc) var meldepliktig jmf Plan og bygningsloven før 2008. Etter 2008 ble meldeplikten endret til
søknadspliktig. Bruksendringer fra tilleggsdel til hoveddel gjennomført etter 2008 er derfor søknadspliktig.
Det er søknadspliktig å gjøre om fra tilleggsdel til hoveddel og motsatt. Kjøper påtar seg risikoen for
fremtidig fortsatt bruk og eventuelle pålegg, for alle overnevnte forhold. Herunder risikoen for om bruken
lar seg godkjenne, og alle kostnader forbundet med dette. Det kan være krav i lov, forskrift og planverk
som ikke er eller kan oppfylles, i så fall vil kommunen kunne kreve at rom settes tilbake til opprinnelig
godkjent stand.
Takstmannens sin kontroll når det gjelder lovlig bruk av eiendommen/ boenheten er avgrenset til å
omfatte kontroll av de siste godkjente tegninger av bygg som gjelder eiendommen og/ eller den aktuelle
boenheten opp mot bruk av eiendommen/boenheten på befaringstidspunktet.
Når det gjelder reguleringsmessige forhold som for eksempel utnyttelse av tomta er ikke dette vurdert av
takstmann dersom det ikke er spesielt omtalt i rapporten.
Teknisk krav som for eksempel avstand mellom byggverk og utførelse av brannskillende konstruksjoner
er ikke vurdert av takstmann dersom det ikke er spesielt omtalt i rapporten.
En kjøper av eiendommen oppfordres derfor til å sjekke planbestemmelser som gjelder eiendommen,
for å skaffe informasjon om disse inneholder bestemmelser av betydning for kjøpers bruk/ utvikling av
eiendommen.