Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Styret i aksjelaget informerte om følgende per 05.02.2025:
1. Har dere planlagt noen rehabiliteringer? Evnt. hva, når er oppstart og hvordan skal det finansieres?
Svar: Nei.
2. Har dere planer om økning i felleskostnader eller fellesgjeld? Svar: Nei.
3. Er det andre forhold som er greit for en kjøper å vite? Svar: Nei.
Årsmøtet 2024 vedtok å oppføre solskjerming i form av markiser på alle enheter som er inkludert i
rammetillatelsen gitt av kommunen. Dette gjelder enheter som vender ut mot Markveien. Kostnaden vil
dekkes av de berørte beboerne og betales uten låneopptak, men gjennom regning via Obos.
Årsmøtet 2024 vedtok en vedtektsendring vedr. dyrehold. Bakgrunnen for endring var at det før Årsmøtet
ikke forelå forbud mot dyrehold, og at regelverket rundt dette er tilfredsstillende nevnt i ordensreglementet
for ØF8.
Styrets arbeid 2023/24:
- Økonomi: Styret arbeider aktivt for å holde kostnader nede og i god tid planlegge behov for vedlikehold
for å minimere risikoen for uforutsette kostnader. Avtaler og lån har blitt gjennomgått for å finne muligheter
for å minske kostnader. Obos senket sin lånerente, og det ble inngått ny og billigere avtale med
eksisterene leverandør GlobalConnect.
- Rehabiliteringsprosjektet: Rehabiliteringen som ble igangsatt i 2020, og som i hovedsak tok for seg
vedlikeholdsetterslep av takmembran og takterrasser, oppganger og trappesatser er ferdigstilt. Det ble i
januar 2023 gjennomført ett års-befaring med entreprenør, men kun mindre arbeid gjenstår før prosjektet
avsluttes. Ved tidspunkt for befaring gikk Wener Entreprenør i konkurs. Styrer har bedt om bistand fra
Obos prosjekt for å ferdigstille det siste arbeidet.
Fasade- og balkongprosjekt: Det ble i mars 2023 (over et år på etterskudd) gjennomført sluttbefaring etter
prosjektet. Det ble avdekket flere feil og mangler på branndørene mellom de sammenhengende
balkongene. Det er konkludert med at gjeldende løsninger ift. lås og
hengsler ikke er bærekraftig og tilstrekkelig, da de både løsner fra fester og heller ikke er
galvanisert. Flere skillevegger 6 Øvre Foss 8 AS har løs folie. Styret gjorde under sommeren 2023 en total
kartlegging av antall branndører med problemer og konkluderte sammen med VD Montasje at samtlige
lås skulle bli byttet ut. Låsene ble byttet høsten 2023. I april i år ble det
oppdaget nye feil på balkongene. Leverandøren er nok en gang kontaktet for å utbedre feilene.
- Tilstandsanalyse I perioden har styret igangsatt arbeid for å kartlegge byggets tilstand for å kunne
planlegge fremtidig vedlikeholdsbehov. I budsjettet for 2024 har styret valgt å legge inn en post for å
gjennomføre en tilstandsanalyse av taket. Tilstanden av taket og når det sist ble gjennomført vedlikehold
av dette er for styret ikke kjent. Med det klima som har vart i de siste årene med kraftig regnvær og viten
om lekkasjer i nærliggende bygninger, anser styret at en tilstandsanalyse er svært vesentlig å
gjennomføre. Det har også blitt oppdaget flere setningsskader i kjellerne. Styret har vært i kontakt med
forsikringsselskapet, som har vært på befaring. Da dette anses være skader som pågått over lang tid
dekker ikke forsikringen skadene. Styret har bedt om å få befaringsrapporten tilsendt for å få bedre innsikt
i omfanget av skadene og behovet for åtgjerder.
Selskapet har avtale med OBOS Nøkkel om levering av digitale nøkler.